Eilanden, tempels en duiken!

8 april 2017 - Koh Tao, Thailand

Koh Rong, Sihanoukville, Siem Reap, Bangkok, Koh Tao

Nu ga ik er maar eens goed voor zitten, zodat we straks weer helemaal bijlopen!

Vanaf Phnom Penh zijn we met de Minivan richting Sihanoukville vertrokken. Daar kwamen we halverwege de middag aan en waren we nog net op tijd om met de laatste ferry naar het eiland Koh Rong te varen. Aangezien we nog niks geboekt hadden, zijn we bij de 'main pier' uitgestapt en op zoek gegaan naar een slaapplek. Al snel stonden er velen mannetjes klaar om je te begeleiden naar hun accommodatie en zijn we er maar 1tje gevolgd. De kamer was vrij basic, met 2 losse bedden, een kleine ventilator en 'gatenkaas' klamboes. Ik ben nog even de helderblauwe zee in gesprongen en shar heeft lekke liggen lezen op het strand.

De volgende 'ochtend' werden we zeer vroeg gewekt door onze buren haan en haan. Aangezien ons bamboe hutje wel erg gehorig was, hebben we toch de tassen maar ingepakt om te verkassen naar een hutje verderop. Voordat we weg gingen hebben we nog even op de WiFi alles gecheckt. Terwijl ik het nieuws aan het lezen ben, tikt shar me met een gezicht vol tranen aan en zegt ze: Ik ben aangenomen!! (Shar is al sinds december bezig met de toelatingsprocedure voor d'r Masteropleiding!) De rest van de middag hebben we heerlijk gesnorkeld tussen de vissen (Zeepaardje gespot!). Savonds met pizza en cocktails gevierd dat shar is aangenomen! Helaas kwamen we er in bed achter dat onze schouders toch wel aardig verbrand waren tijdens het snorkelen....au au au!

De volgende dag hebben we via de duikschool 2 prachtige duiken gemaakt bij het eiland Koh Rong Sanloem. Dat is wel even wat anders dan in Nederland duiken! Dit was voor ons beiden de eerste duik in Azië na het behalen van ons duikbrevet. Onwijs veel gezien en een hele relaxte dag gehad. De dag erna hebben we niet bijzonder veel uitgevoerd en zijn we lekker wezen hangen bij de beachclubs. Daar lekker wat gegeten, een potje geschaakt met de lokale kids van 2&3 ( We hebben een hoop nieuwe 'zetten en bewegingen' geleerd haha). Savonds voelde ik me ziek en snachts kwam het er aan beide kanten uit. Ook de volgende ochtend voelde ik me nog steeds niet beter, dus ik keek niet uit naar het ritje met de speedboat terug naar Sihanoukville! Daar besloten we om nog een nachtje te blijven, omdat we de nachtbus nog niet zo'n slim idee vonden. Helaas was het bij ons 'rustige' verblijf buiten het centrum 1 grote *** herrie. Bij de buren was er tot savonds laat een groot feest gaande met afgrijselijke 'muziek' en sochtends begonnen onze buren aan de andere kant om 05:00 met een ochtendgebed. Ik heb de audiobestanden opgeslagen, dus als je een sample wil horen moet je ons maar even appen haha.
Omdat de nachtbus per definitie pas snachts gaat (koekkoek), hebben we de rest van de dag bij verschillende cafés en op het strand zitten wachten tot we opgehaald werden. Achteraf gezien hadden we een beetje spijt dat we ons niet iets meer verdiept hadden in het eiland en van tevoren wat geboekt hebben. Daardoor zaten we nu midden in het party gebied en zijn we een hoop mooie rustige plekjes misgelopen.

De nachtbus naar Siem Reap was zeer aangenaam. Ipv 2 ligstoelen hadden we zowaar een tweepersoonsbed! Oké, misschien kon je vanwege de Asian afmetingen niet recht liggen en was het door de airco vrij koud.....maar dit mocht de pret niet drukken! We waren voor ons gevoel dus binnen No time in Siem Reap aangekomen. Ook daar hadden we nog niks geboekt.... Dus shar even snel wat in de Lonely Planet opgezocht en dat doorgegeven aan onze tuktuk driver. Heel toevallig bleek dit precies het Guesthouse te zijn dat hij ons aan wilde raden!
Na een kort ritje kwamen we aan en zijn we ingechecked. Zwembadje, airco en ontbijt inbegrepen, whoehoe! Met de eigenaar nog wel even mooi een gratis 6e nacht weten te regelen :).

Omdat we pas de 29e van maart Thailand in mochten, moesten we nog minstens 6 dagen in Cambodja verblijven. We vliegen namelijk 27 april weer uit Thailand en een visum is maar 30 dagen geldig! Daarom leek het ons wel zo verstandig om een accommodatie met zwembad te kiezen, zodat we ook een dagje of 2 lekker konden niksen.

Maar..... we zijn natuurlijk niet naar Siem Reap gekomen om te niksen! Rondom de stad bevindt zich namelijk het grootse tempel complex ter wereld. Omdat we toch de tijd hadden en de tempels niet overhaast wilden bekijken, hebben we een 3 dagen kaart gekocht. 3 dagen nonstop tempels kijken!?!? Ja het klinkt best pittig! Maar we hebben het zoals eerder gezegd, heerlijk rustig aan gedaan.

Met onze oude bekende tuktuk driver zijn we telkens vroeg in de ochtend vertrokken, om zo de hitte te vermijden. Vanaf 12 uur werd het met 39 graden en de volle zon namelijk bijna 'ondragelijk'.
Zo konden we heerlijk vanaf een uurtje of 7 tot 11 verschillende tempels langs en hoefden we niet, zoals de vele Chinese toeristen om ons heen, door de tempels te racen. In de middag hebben we telkens lekker bij het zwembad of in de airco gelegen. De eerste dag waren we vergeten om ons 'gepast' aan te kleden.... Oops! Gelukkig stonden er bij de eerste tempel al tien vrouwtjes met t shirts om ons heen.

Tja, wat zal ik nou eens vertellen over al die tempels? De ene stond midden in de jungle, de andere midden op een meer. De een was nog indrukwekkender dan de ander. De een had honderden trappen, de ander geen. Het mooiste was dat ze allemaal erg verschillend waren en dat we ons dus niet hoefden te vervelen.
De zonsopkomst bij Angkor Wat, de water tempel en de jungle tempel (bekend uit de film Tomb Raider) waren in mijn ogen toch wel het meest bijzonder. We hebben zo'n 400 fotos gemaakt van alle tempels, dus kom ze gerust bekijken :)!

In Siem Reap zelf zijn we savonds vaak naar de nightmarket en pubstreet gelopen om lekker wat te eten en drinken. Hier hebben we een Hollandse frikadel speciaal weten te scoren!

Na een week vol met tempels, zwembad en luieren was het time to move on! Overdags zijn we met de bus richting Bangkok vertrokken. We hadden veel slechte verhalen gehoord over de grensovergang, dus keken niet heel erg uit naar deze rit. Gelukkig was alles zeer goed geregeld, zowel bij de grensovergang als in de bus. Helaas moest onze vriendelijke gids iets verderop in Thailand overstappen op een andere bus en stapte er een nieuwe 'gids' in. Wat een onbeschofte eikel was dit zeg. Ik zal er verder geen woorden aan vuil maken, maar hij wist binnen het uur de hele bus tegen zich te keren met z'n asociale gedrag.

Bangkok!! Wat was het gek om na bijna 3 maanden weer terug te zijn op de plek waar we onze reis zijn begonnen. Alles voelde nog zo onwijs bekend aan! Met de koffers zijn we ons favoriete straatje in gegaan en hebben we voor een nachtje een goedkope kamer geboekt. Het idee was om meteen dezelfde avond door naar Koh Tao te gaan, alleen dit zagen we allebei niet meer zitten. S'avonds zijn we langs alle bekende plekjes gelopen en hebben we genoten van Padthai en 7/11 tosti's (we missed you!). Ook heeft Shar nog 2 leuke bikini's gescoord!

De volgende dag zou onze bus pas om 17:30 vertrekken. Dat betekende dus dat we nog zeker een halve dag hadden om door de stad te struinen! Met de water taxi en de skytrain zijn we naar het gebied met de grote winkelcentra gegaan. Daar hebben we heerlijk koel de middag gespendeerd. In één van de vele gebouwen hebben we een grote bioscoop, gamehal en sushi restaurant ontdekt. Die laatste daagjes in Bangkok, voordat we weer naar huis vliegen, zijn dus ook al volgeplanned ;)!

Met de bus vertrokken we savonds richting het plaatsje Chumphon, om vanaf daar de ferry naar Koh Tao te nemen. De bus was te klein om rechtop te zitten en de airco was kaduuk. That's all you need to know ;). Rond 4 uur snachts kwamen we aan in Chumphon, waar we tot 7 uur moesten wachten totdat de ferry zou vertrekken. Ik heb onder een afdakje op een houten bankje nog een uurtje slaap weten te pakken, maar shar was aan het strijden tegen de muggen. Op de ferry hebben we asociaal 5 stoelen in beslag genomen en zijn we languit met gesloten ogen gaan liggen.

Koh Tao! Een klein tropisch eilandje halverwege de oostkust van Thailand.
Bij aankomst hebben we meteen de taxi genomen naar een wat rustiger stukje van het eiland en hebben we het feest strand achter ons gelaten (Ja van fouten moet je leren!). Bij een 'resort' een kamer bekeken en die meteen voor 10 nachten geboekt (met korting ofc, haha!). Ondanks dat de weersvoorspellingen zeer somber waren, was ons plan om hier minstens 10 nachtjes te blijven. Hier hebben we een lekker kamertje met een eigen balkon en badkamer (wel met zeer koude douche, brr!).

De eerste dag was het hier prachtig weer! Sochtends zijn we, via een weg die iets langer en steiler was dan vooraf gedacht, richting Shark Bay gelopen. Dat bleek privéstrand te zijn van één of ander resort, dus moesten we een klein entree bedrag betalen om naar het strand te mogen. Hier hebben we heerlijk de hele dag in de zon gelegen en in het water gesnorkeld. Ik heb met een beetje geluk 3 blacktip reefsharks gespot, yes!

De volgende dag is Shar begonnen aan d'r Advanced Open Water course. Dit is, zoals je misschien al kan raden, een vervolgcursus op het Open Water duik brevet. Wanneer je dit brevet gehaald hebt, mag je een stuk dieper en nachtduiken. Zelf heb ik dit brevet in Nederland al gehaald, dus ik ben de eerste dag lekker mee op de boot gegaan om te snorkelen. Op dag 1 heeft Shar een diepe-, een wrak- en een nachtduik gemaakt. Op dag 2 een navigatie- en een peak performance duik. Ik heb de 2e dag zelf een funduik gemaakt ( zoals de naam al zegt, gewoon een plezier duik! Lekker naar visjes kijken en achter de gids, de divemaster, aanzwemmen!) Nadat Shar d'r brevet had gehaald, konden we samen funduiken!

De afgelopen dagen hebben we in totaal al 6 funduiken gemaakt. Het weer is de hele week al dramatisch geweest. Regen, onweer en overstroomde straten.... Maar daar merk je onderwater niks van! Het water is met 30 graden ook nog eens lekker warm. Vandaag hebben we daarintegen wel heerlijk op het sundeck van de boot kunnen zonnen(meteen verbrand natuurlijk....)!

De duiken die we hier maken zijn echt prachtig. Er is zo onwijs veel te zien onderwater. Tientallen verschillende soorten vissen, koraal en andere beesten. Het water is erg helder, waardoor je onderwater ver om jezelf heen kunt kijken. Alle kleuren van de regenboog zijn hier in de onderwaterwereld aanwezig. Groene, gele, blauwe of paarse anemonen. Blackfin-, yellowtail- en great barracudas. Parrotfish, rabbitfish, groupers, batfish, triggerfish, bannerfish, butterfly fish, wrasses, flying fish, filefish ect ect.
Blue- spotted of Jenkins Whiprays. Seasnakes.
We hebben zelfs een grote zwaardvis gezien die meerdere malen hoog boven het water uit sprong.

Ik probeer met onze onderwater camera zo veel mogelijk van dit alles vast te leggen, zodat we de foto's op de Blog kunnen zetten!

Vandaag was dus weer zo'n heerlijke duik dag. Van 11 tot 16 op de boot en daarna lekker opfrissen op de kamer. Savonds een maaltijd kiezen bij één van alle heerlijke eet tentjes en daarna lekker chillen op de kamer. De sandwich lady op de hoek maakt erg lekkere broodjes, fried rice en fried chicken, maar ook de pittige noodle curry van het restaurant verderop verdiend een shout-out!

Morgen schijnt het heerlijk weer te worden, dus gaan we lekker naar het strand om van het zonnetje te genieten!
Waarschijnlijk blijven we hier nog tot volgende week vrijdag, aangezien er ook de komende dagen lekker weer is voorspeld. Daarna gaan we richting Khao Lak, om vanaf daar voor 2 weken met mijn ouders op stap te gaan!

Groetjes van ons!

1. Saar:
    8 april 2017
    Heerlijk verhaal weer en te gek dat jullie zo heerlijk duiken.
    Wij vandaag in de Noord Aa gedoken, als laatste test voor Thailand!!!!
    Dikke Kus van ons, Leon en Saar
  2. Theo:
    9 april 2017
    Pas laat ingeschakeld bij jullie geweldige reisverslagen. Wat een subliem avontuur!! Kom heelhuids terug.
    Liefs, Trude en Theo
  3. Suzanvanbrouwershaven:
    10 april 2017
    Wat een heerlijke reis beleven jullie toch, en dan ook nog even horen dat Char is toegelaten. Helemaal toppie!!
  4. Nancy:
    10 april 2017
    Allereerst: Shar gefeliciteerd! Fantastisch om zulk goed nieuws tijdens zo'n geweldige reis te krijgen. Verder allemaal weer mooie belevenissen en eindelijk de duikjes in tropisch water (ik dacht al waar blijven ze nou...;)). Heel veel plezier volgende week met jullie (schoon)ouders!
    Groetjes, Marco en Nancy
  5. Wendy:
    12 april 2017
    Wat een mooi verhaal weer, lees ze elke x met plezier. En Shar, van harte meid met je toelating! Groetjes van Wendy en dr 3 mannen