Maleisië in een nieuw jasje!

24 mei 2017

Onze avonturen gaan verder in Maleisië! Hier ben ik zelf al een keer geweest met ons gezin. Toen hebben we een 4 weekse rondreis met de auto gemaakt en toe had m'n moeder alles al geplanned! Ditmaal hebben we echter de (inmiddels goed gevulde) backpacks op onze rug en moeten we het allemaal zelf maar uitzoeken!

Kuala Lumpur

Na een klein uurtje vliegen zaten we in Maleisië. Toen ik hier 7 jaar geleden was, zijn we met z'n allen met de klia express (trein tussen vliegveld en centrum) richting de stad gegaan. Het was namelijk niet mogelijk om met z'n 5en in een taxi te springen! Dit keer waren we echter maar met z'n 4en... Dus ik heb (na een tijdje kloten met de WiFi) een grab geregeld. Die kwam ons binnen 5 minuten ophalen en zou ons voor het hotel afzetten! Makkelijk hoor... Geen gekut met de taxi's, altijd vaste prijs en vaak zijn de auto's nog nieuw ook! Met z'n 4en kostte dit ritje ons nog geen 15 euro ipv dik 50 met de trein.Wij stonden dus binnen een klein uurtje al in de hotel lobby! Ook even geregeld dat onze grab driver paps en mams ook weer náár het vliegveld zou brengen over 2 dagen.

Pacific regency... Ja dat kon ik me nog wel herinneren hoor! Dit was 7 jaar geleden ons hotel in KL en had een goede indruk achter gelaten. Toendertijd hadden we een grote familie kamer en sliep ik nog met Bram in hetzelfde bed! Nu hadden we 2 kamers op de 33e verdieping, met uitzicht op de Petronas towers. Ja dat was wel weer ietsje luxer dan onze gemiddelde overnachting in Azië ;). Nadat de conciërge onze tassen op de kamer had gelegd zijn we even naar de rooftop pool gelopen! Die zag er, op wat versleten stoelen, nog exact hetzelfde uit als voorheen!

Na afloop zijn we richting Chinatown gelopen. Daar in een foodcourt saté en lemon chicken gegeten! Ook zijn we nog even over de markt gestruind en hebben we wat souvenirs voor Bram en Sem gescoord! Op de hotelkamer hebben we nog wat potjes klaverjassen gedaan!

Sochtends hebben we heerlijk ontbeten in het restaurant op de 24e verdieping! Er stond van alles klaar en je kon zelfs door het ei-mannetje een vers eitje laten maken! Het was wel ontzettend koud, want de airco stond volgensmij op graadje 10... (Moeders wist dit nog van de vorige keer en had zich lekker warm aangekleed!). Daarna zijn we met de grab (ritje van 10 minuten met z'n 4 en voor totaal nog geen euro volgensmij....) richting Merdaka square gegaan.
Daar een rondje gelopen en toen richting een park. Daar was een soort van voorstelling gaande in een open lucht theater, dus daar zijn we even blijven hangen. Het park zelf stelde niet zo veel voor, dus zijn we weer richting de uitgang gelopen. Deze bleek alleen een stuk verder dan verwacht.... Lekker zweten in die hitte! Gelukkig konden we even afkoelen met een veels te duur drankje in het airconditioned café van het vogelpark! Ook hebben we de Moskee en het oude station bezichtigd. Via wat omwegen zijn we weer in Chinatown beland. Daar stond ook nog een mooie Hindoe tempel! Naast Chinatown stond er een groot, indoor (en dus met airco!) markthal met allerlei kraampjes. De vorige keer dat we hier waren, heeft moeders hier een speciale kam van perenhout gescoord. Daar was ze (en is nogsteeds) heel erg blij mee! Helaas konden we die nergens vinden :(. Wel hebben we lekker wat verschillende gerechten besteld in het foodcourt.

Om even bij te komen van alle kilometers lopen in de hitte, zijn we in de namiddag even naar het hotel terug gegaan. Vanaf daar zijn we toen savonds naar de Petronas towers gelopen. In het grote winkelcentrum grenzend aan de torens, hebben we Mexicaanse burritos en nachos gegeten! In het park hebben we na afloop heel wat foto's van de torens gemaakt. Moeders kreeg nog even een felle zaklamp van de bewaker in d'r gezicht toen ze een vuilnisbak verplaatste om daar de camera met timer op te zetten! Het park ging trouwens ook dicht dus we moesten er zsm uit!

Op de kamer was het toen tijd om alles in te pakken. Mn ouders zouden namelijk vroeg richting het vliegveld vertrekken en wij moesten verkassen naar een ander hotel! Op de valreep hebben Shar en ik nog snel onze ansichtkaarten (die we al in Vietnam gekocht hadden...Oops) geschreven zodat ze die in Nederland op de bus konden doen! Daarna snel de bedden in gedoken want de wekker zou al om 5 uur gaan!

Ai! Dat bleek toch best vroeg te zijn! Snel wat kleren aan en met de lift naar beneden. Daar moesten we even wachten op de Grab driver tot het tijd was om afscheid te nemen!

Pap en mam nogmaals bedankt voor de gezelligheid!

Wij zijn daarna weer snel ons bed in gekropen om nog wat uurtjes nachtrust te pakken en konden daarna nog een keertje genieten van het ontbijt buffet! Vanaf het hotel was het maar een klein stukje tot de KL tower, dus daar zijn we ook nog even in geweest. Toen met de Grab naar ons nieuwe hotel en vanaf daar zijn we naar het winkelcentrum berhaja Times square gelopen. Later op de middag zijn we nog een keer terug gegaan naar de overdekte markthal om de kam voor mama te zoeken, maar helaas! Savonds zijn we weer eens ouderwets naar de Bios geweest! Guardians of the Galaxy. Dat was relaxed!

Sochtends hebben we een Grab naar het station genomen. Vanaf daar bleken helaas geen bussen naar de Cameron highlands te gaan, dus moesten we eerst met een lokale bus naar een ander busterminal iets buiten de stad. De kaartjes waren grotendeels al verkocht, dus dat werd een uurtje of 3 wachten! Gelukkig was de terminal voorzien van allerlei lekkere eet tentjes :)!

Cameron Highlands

Na een lange, misselijk makende busrit kwamen we rond 6en aan in de Cameron highlands. Bij het stationnetje meteen vervoer naar de perhentian Islands geregeld! Het was hier aanzienlijk koeler (zeker 10 graden) dan in KL! Heerlijk als je nog een stuk moet lopen met de backpack om! Dat stuk lopen bleek toch iets langer te zijn dan verwacht....

Vanwege het weekend en wat public holidays in de omgeving, was het overal boem druk! Alle hostels, hotels ect zaten helemaal vol, of je moest het viervoudige betalen! Ai.. Gelukkig hadden ze ergens wat verder in het dorpje nog 2 dorm bedden over op een gezamenlijke slaapzaal voor een 'redelijk' prijsje... We hebben diezelfde avond meteen al wat voor de volgende nacht geregeld, aangezien de dorm ook al vol geboekt was voor morgen! Bij de Indiër op de hoek hebben we een lekkere (pittige) chicken massala gegeten!

Ja de wekker stond om half 8, maar die hebben we een aantal keer gesluimerd tot het ongeveer 10 uur was! Het plan was om naar één van de verre thee plantages te gaan en daar een dagje rond te wandelen, maar vanwege de drukte konde we geen kant op. Alle motoren waren verhuurd, alle tours waren volgeboekt en de taxi's reden geen lange stukken. Er loopt door de Cameron highlands maar 1 weg en die stond de hele dag vol met verkeer. Meer dan 10 kilometer file. Op de weg stonden wat locals die de chaos enigsinds probeerden te controleren maar tevergeefs!

Met een taxi zijn we toen maar in de 'rustige' richting van het verkeer gegaan en daar bij de dichtstbijzijnde thee plantage uitgestapt. Ook hier was het erg druk, maar gelukkig gingen er niet zo veel mensen daadwerkelijk in de thee plantage (die bleven in het café!). Zo hadden we toch nog een beetje van de prachtige theevelden gezien en hebben we heel wat mooi foto's genomen!

Na een kwartier te hebben staan wachten tot er een taxi langs kwam, zijn we maar begonnen met teruglopen. Het beloofde een aardig stuk lopen en klimmen langs de weg te worden, maar gelukkig stopte er na een kleine 300 meter een auto langs de weg! Twee Amerikanen vroegen of ze ons een lift konden geven! Sweeter words have never been spoken! Wat was dat een opluchting haha. Onderweg hebben we nog 2 andere Canadese backpackers, die ook aan de klim waren begonnen, opgepikt! Daarna zijn we met z'n allen wat gaan eten zijn we de rest van de middag met de Canadezen opgetrokken. Buiten regende het onwijs hard, dus hebben we de hele middag in een koffie & cheesecake tentje gezeten en gekletst. In het andere verblijf hebben we prima geslapen!

Rond een uur of 8 zijn we die volgende morgen met d Minivan richting de pier van kuala besut vertrokken. Dit ritje was een stuk aangenamer dan de heenreis! Onderweg zijn we bij een lunch tentje gestopt om, je raad het vast al, wat te lunchen! Bij ons in het busje zaten nog 3 andere vrouwelijke backpackers, waar shar en ik ons erg verbaasd over hebben. Voor nog geen 1,5 kon je de lekkerste warme en verse gerechten bestellen, maar dat vonden ze blijkbaar nog steeds te veel! De een zat een zak oude toast met pindakaas weg te werken, terwijl de ander met d'r portable waterkoker water aan het koken was voor d'r instant noodles.... Je hebt budget en budget, maar je kan ook te ver gaan hoor.... Haha!

Perhentian Islands

Bij de pier hebben we, as usual, een kaartje gekocht dat tien keer zo duur was als dat voor lokale bewoners ( zouden we in Nederland eens moeten proberen! Denk dat de racisten politie meteen voor de deur staat!). Met de boot duurde het een klein uurtje voordat we tussen de perhentian Islands door voeren. Ditmaal stapte ik niet uit op het luxe resort van Tuna Bay, maar zijn we in plaats daarvan naar het 'goedkopere' eiland van Kecil gegaan. Hier had ik, tot ongenoegen van Shar, een onwijs basic hutje voor de eerste nacht gergeld! Aangezien die daar geen nacht langer wilde blijven zijn we maar even gaan kijken voor iets anders!

Bij de duikschool hadden ze leuke pakketjes met duiken en overnachtingen, dus daar hebben we wat voor de komende 2 nachten geregeld. Daarna nog lekker op het strand gelegen en even met wat locals beach volleybal gespeeld! De nacht in ons hutje bleek inderdaad een 'hel'. De klamboe zat vol met gaten en het hutje was totaal niet afgesloten. Snachts hebben we dus meerdere 'zoek-en-kill-de-mug' missies uit gevoerd! (niet gelogen, het dekbed en de laken zakken zaten onder de bloedsporen, ik denk dat we er wel 25 hebben gekillt!

Na onze slapeloze nacht zijn we snel met de tassen naar de duikschool gevlucht! Daar konden we nog even in ons nieuwe hutje voordat we onze eerste duik gingen maken! Met een klein bootje zijn we naar de 'temple of the sea' gevaren. Mooie duik maar onwijs druk met duikers onder water! De 2e duik was het zicht wat minder naar hadden we wel een aantal leuke swim throughs (dat je tussen en onder de rotsen door zwemt). Na de duiken zijn we aan de andere kant van het eiland gaan snorkelen (ergens op het honderdste dream/coconut beach van de vakantie haha). Hier heb ik nog een redelijk grote haai gespot! Ook waren er wat inktvissen, file fishes en honey comb Muray eels te zien! (En een paar agressieve trigger fishes!!). Savonds bij het restaurant van de accommodatie gegeten en ondertussen een film gekeken!

De volgende dag was vrijwel hetzelfde: In de ochtend een (wrak)duik , s'middags een dutje en savonds weer film+eten! Het dutje werd wel even abrupt onderbroken door een gillende shar! Die werd namelijk even vriendelijk begroet door een varaan van dik 2 meter!! Gelukkig schrok het monster net zo erg en rende die snel weer de jungle in!

Met de boot zijn we de volgende ochtend weer richting mainland gevaren. Een zeer vriendelijke taxi chauffeur bracht ons naar het nabij gelegen Jerteh en regelde onze buskaartjes richting Cherating. De bus was zeer luxe, aangezien er geen vier maar drie stoelen naast elkaar staan! De stoelen waren dus extra breed! De vrouw naast ons had in d'r hand tasje een soort van vliegende eekhoorn, die ze als huisdier hield. Het beestje was heel schattig, maar volgensmij is dat niet helemaal de bedoeling! Bij de lunch stop heb ik de verkoopster nog even onterecht uitgemaakt voor oplichter nadat ze me te weinig geld terug gaf (heb naderhand natuurlijk m'n excuses aangeboden oops, ik zakte door de grond haha). Na in totaal een uur of 6 werden we langs de weg bij Cherating afgezet.

Cherating

Bij aankomst leek het dorpje wel verlaten. Niemand liep op straat, er reden nauwelijks auto's en er liepen aapjes over straat. Ik kon het verblijf waar we 7 jaar gelden verbleven niet vinden, dus gingen we op zoek naar wat anders! Bij een aantal recepties zat er niemand bij de balie en een verblijf dat er wel bewoond uit zag vonden we te duur. Gelukkig wees een local ons richting een goed en betaalbaar verblijf! (Mét airco!). Savonds zijn we op zoek gegaan naar een restaurant, maar ook die leken vrijwel allemaal verlaten. Wat verderop zijn we bij een lokaal tentje beland en hebben we echt heerlijk gegeten voor bijzonder weinig geld. De meisjes daar spraken zo onwijs goed Engels ook! (In heel Maleisië wordt er trouwens een aardig woordje Engels gepraat!). Tegenover het tentje stond een 'kantoortje' dat ik me wel nog heel goed herinnerde : Hafiz firefly tours! Hafiz deed voorheen onze tour, en ook nu stond hij weer net zo enthousiast te vertellen over zijn vliegjes! (Elke avond doet ie minstens 1 tour, 7 dagen in de week, en dus ook al minstens 7 jaar!!) Na het eten zijn we dus meteen in de boot gestapt om met een bootje door de mangrove te varen, die werd verlicht door honderden vuurvliegjes!

De volgende dag vroegen we ons een beetje af wat we zouden gaan doen in het verlaten dorpje... In de buurt was er een turtle sanctuary, dus daar zijn we door het vrouwtje van het verblijf even heen gebracht. Hier hadden ze in 'zwembadjes' een aantal turtles opgevangen. Ook was er een bak waar zo'n 100 babys in zaten. Dit was allemaal prachtig om te zien! Op het strand was er een stuk afgeschermd van het publiek. Hier werden in grote diepe kuilen de eitjes van de turtles veilig gehouden van roofdieren zoals krabben en vogels (maar ook mensen!). Smiddags hebben we bij een lokale hippie allebei een Batik painting gemaakt! Beide zijn we voor een afbeelding van een turtle gegaan ;).

Na een heerlijk nachtje in de airco, zijn we sochtends door de eigenaresse naar het busstation gebracht. Tickets van tevoren boeken was volgens haar niet nodig..... Dus waren natuurlijk alle kaartjes al uitverkocht.... ;). Toen besloten om eerst met de bus naar Kuantan te gaan en vanaf daar een andere bus naar KL te regelen. Dit verliep allemaal erg soepel en we hebben op het station ook nog van alles gegeten!

Kuala Lumpur

In KL kwamen we aan op TBS en we zijn vanaf daar weer met de lokale bus naar het centrum gereden. Op internet hadden we een goedkope kamer gevonden midden in het centrum. Aangezien je het nooit zeker weet met dat soort kamers hebben we maar 1 nachtje geboekt. Alhoewel de kamer erg klein was en geen ramen had, was er wel een airco en super snelle WiFi, dus was het voor ons helemaal prima en hebben we nog 2 nachtjes bij geboekt.

Vanaf ons goedkope kamertje zijn we beide dagen naar het Times square winkelcentrum gelopen. Daar hebben we beide dagen gevuld met winkeltjes kijken, bioscoop en we hebben zelfs nog een escape room gedaan! Helaas was deze niet half zo professioneel als in Nederland en moest een medewerker meerdere keren de kamer in komen om wat te fixen...! Helaas brak op mysterieuze wijze het scherm van m'n mobiel toen ik m uit m'n zak haalde, één keurig rechte barst! We vermoedde dat het kwam omdat m'n telefoon een heel klein beetje is gebogen in m'n broekzak in de afgelopen 2,5 jaar. De sony vroeg wel heel veel om m te repareren dus zijn we na een goed en grondig onderzoek beland bij een kraampje met wat jongens uit bangladesh. Die hadden binnen een half uurtje alles gefixed voor een aangenaam prijsje! Top! (kon ik ten minste weer verder met de Blog ha ha ha ;)).

Malakka

Na 2/3 dagen struinen in KL zijn we vanaf TBS met de bus richting Malakka gegaan. Dit stadje werd in de 17e eeuw veroverd door de Hollanders en zo'n 150 jaar later weer verloren aan de Britten. We zijn hier naar een aantal musea, Chinatown, little India en wat Shopping malls geweest. De avondmarkt in Chinatown vonden we allebei de leukste die we tot nu toe gezien hebben. Er waren onwijs veel verschillende kraampjes met allerlei spulletjes. Geen pushy verkopers en een leuke sfeer met muziek en eten! (Jonker walk). Er reden ipv tuctucs hele gekke fietskarren rond. Deze waren aangekleed met knuffels, slingers en posters van bekende cartoons, zoals Pokemon, hello kitty, Mario, Iron man ect. Ook had elk wagentje z'n eigen stereo installatie met de meest gekke/luide nummers! Dit vonden vooral de Chinese/Koreaanse toeristen bussen prachtig!

Het oorspronkelijke plan was om een nachtje in Johor Baru, aan de grens van Singapore, te slapen. Maar shar had het voor elkaar gekregen om een nog enigsinds betaalbaar (lees 12,5 pppn) hostel te vinden in Singapore, waardoor we nog een extra nachtje konden blijven!
Sochtends vroeg zijn we vanuit Malakka met de bus naar Singapore gereden. Even vond ik de grensovergang nog wel een beetje spannend, aangezien we daar vorige keer een aardig probleem hadden met de politie! Gelukkig ging dit keer alles super soepel en reden we met de bus weer verder richting ons verblijf!

(korte uitleg over onze ervaring met de douane in Singapore, zeven jaar geleden, omdat het zo'n prachtig verhaal is!
-We hadden toendertijd 2 blaaspijpen als souvenirs gekocht in zo'n native tribe village. Deze kwamen met een 'pijlenkoker', lees satéstokjes in een bamboe stok. Omdat ik een metalen pepermunt doosje in m'n tas had, wilde ze graag even in mijn tas kijken om te zien wat er in zat. Hier zaten wat kleine schelpjes in dus mocht ik vrolijk verder..... Totdat een douanier opmerkte dat ik een 'wapen' bij me had! Ik snel m'n moeder er bij geroepen en die moest toen mee naar het bureau! Samen met Pap, Bram en Sem hebben we toen zo'n 2 uur buiten moeten wachten totdat moeders terugkwam met een officieel boekwerk waarin vermeld werd dat we toestemming hadden van het 'Weapon and Bombs' department om dit wapen mee Singapore in te nemen, mits de munitie en het wapen gescheiden van elkaar opgeborgen zouden worden.... ;)

Wat ons vooral bij zal blijven van Maleisië is hoe ontzettend vriendelijk de mensen hier waren. Overal werden we met een grote glimlach ontvangen en hielpen de mensen ons met van alles (eten, vervoer, buskaartjes, accomodatie, ect ect.)!
Ik vond het een hele mooie ervaring om de reis die ik zeven jaar geleden met m'n ouders en broertjes heb gemaakt, samen met shar opnieuw te beleven. (Nu weet Shar eindelijk waarover ik toen al die tijd aan het vertellen was!)

Singapore houden jullie tegoed! Daar hebben we namelijk zulke actieve en gevulde dagprogrammas gehad dat het een alleenstaande Blog verdiend...!

Groetjes en dikke kus van deze backpackers!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Suzan:
    24 mei 2017
    Zoals de vorige, weer een heel gezellig verhaal. Zie uit naar vervolg. Dikke kus Oma.
  2. Saar:
    25 mei 2017
    Ha Ha heel herkenbaar weer!
    Maar 'even snel de kaarten schrijven'??? Papa en ik lagen al in ben en jullie zaten aan ons voeteind wel twee uur te schrijven en discussiëren wat er nou wel en niet op die kaarten moest staan