Eat, Sleep, Dive, REPEAT!

27 april 2017 - Khao Lak, Thailand

Family reunion

Na een uurtje of 2 wachten, hoorden we iets achter het hutje vandaan komen. "There they are!", riep de medewerkster tegen m'n ouders toen ze met haar vinger naar onze richting wees. Met beide een grote koffer in de hand, liepen ze via het grindpad onze kant uit!

Na een aantal stevige omhelzingen zijn we voor het hutje neergestort. Eerst maar eens even bijkomen van de lange vliegreis! Met een koffie, theetje en een aantal borrelhapjes was dat zo gebeurd. Na het bekijken van de hutjes en het uitpakken van de koffers zijn we richting het stand gelopen, waar we de zonsondergang bekeken.

Als voorafje hebben we op de avondmarkt vast een fruitshake en een grote bbq spies genomen. Ook hebben paps en mams kennis gemaakt met de o zo befaamde 7/11 tosti (Die begrepen onze tosti/airco pauze in de 7/11 meteen!)

Bij een tentje op de hoek hebben we daarna met z'n allen genoten van de thaise keuken & livemuziek. Naast de nieuwe gerechten, was ook de service een nieuwe ervaring. Inmiddels zijn wij er wel aan gewend dat er bijna nooit iets tegelijk komt. Met z'n 2en niet zo erg, maar met z'n vieren betekent het dan dat de een nog op z'n drankje moet wachten terwijl de ander al dessert heeft ;).

Het ontbijt bestond uit vers fruit, yogurt, cornflakes, fruit shakes en koffie (ja zo uitgebreid ontbijten wij meestal niet).
Met een goed gevulde maag zijn we met een plan op pad gegaan: Tsunami museum bezoeken, jungle tour bevestigen en de duikspullen passen! Het museum bleek achteraf een onwijze (dure) neppert te zijn (het echte museum stond namelijk iets verderop) en ons contactpersoon van het reisbureau was op vakantie! De tour stond verder al vast hoor, maar Shar en ik wilde nog even het programma zien!

Met de taxi zijn we daarna een aantal kilometer naar het zuiden gereden. Daar was het in eerste instantie even zoeken naar de duikshop. Daar hing een briefje op de deur dat we even moesten bellen! Tijdens het wachten hebben we heerlijk gegeten bij de buurvrouw! Achteraf bleken we bij het verkeerde kantoor van de diveshop te zijn, dus moesten we nog een stukje lopen. Eenmaal daar aangekomen hebben we alle spullen voor de Liveaboard gepast! In de namiddag hebben we nog even in de zee gezwommen, een heerlijke voetmassage genomen en een aantal Currys bij de Indiër gegeten! Mjammie!

Today is the day! Het begin van de Liveaboard. Aangezien we pas savonds rond 7 opgehaald zouden worden, hadden we nog een dag te vullen! Met de taxi zijn we naar een stukje national park en een waterval geweest. Het was overigens aardig klimmen en klauteren om het pad te bewandelen en de waterval te bereiken (alle t shirts waren aardig nat, en nee, niet van de waterval...).

Vlak na het diner werden we met de pickup opgehaald en naar de duikshop gebracht. Daar maakten we kennis met onze divemasters en mede duikers. Dennis uit Zweden en Deaw uit Thailand (deaw is overigens z'n korte naam, z'n lange naam is Deeeeeeaaaaaaawww, grappenmaker dat ie is). Daarna verder met de pickup naar de pier om aan boord van de boot te gaan!

Liveaboard Similan Islands

Laat ik eerst wat vertellen over de boot! Op de MV Lapat is er plek voor 16 duikers. Onder aan boord zijn er 6 kamers met een stapelbed en 2 kamers met een Queen sized bed en eigen badkamer (die hadden wij met z'n 4en :D). Ook bevinden zich beneden de overige toiletten, de keuken en het duikplatform met alle spullen. Op het midden niveau staan er wat tafels, een koelkast vol met drankjes, koffiezetapparaat, een Chill room met banken en grote tv en de kapitein z'n hutje. Op het bovendek lagen allemaal van die grote zachte zitzakken, waar je heerlijk in de zon op in slaap kon vallen na de duiken. Onze crew bestond dus uit Dennis en Deaw, één kokkin, drie boot hulpjes en de kapitein. Deaw had altijd een roze karaoke microfoon bij zich, om zo, met een luide echo, grapjes te kunnen maken. Enjooooooooyyy your diiiiiivvveeee, Gooooooooodnighttttt.

We zaten in eerste instantie maar met 7 duikers op de boot, maar daar kwam last minute nog iemand anders bij. Nadat iedereen z'n spullen in de hut had gelegd, was er de gelegenheid om nog wat te eten (voor ons second diner!). Toen alle buikjes gevuld waren, vertrok de boot richting de Similan Islands. Voor 'good luck' werd er nog wat vuurwerk afgestoken. Het was heel heftig aan het bliksemen en donderen. Het duurde niet lang voordat het ook begon te waaien en regenen, wat grote golven als gevolg had. Hier konden paps en ik helaas niet zo goed tegen! Ik heb met een reispilletje alles binnen weten te houden, maar papa.... Laten we zeggen dat die heel erg blij was met een privé toilet naast de kamer ;).

Goooooood morning!!
Let the diving begin!

Ik zal jullie de exacte details van elke duik (14 in totaal) besparen, want dan zijn jullie morgen nog bezig met lezen (& ik met schrijven!).

Ons dagprogramma zag er elke dag ongeveer hetzelfde uit:
- 6:30 uit de veren
- Banaan en koffie
- 07:00 het water in voor de eerste duik
- ontbijt
- 11:00 duik nr 2
- lunch time!
- 14:30 duik nr 3
- slapen op het bovendek
- 17:30 duik nr 4
- dinner time!
- bed time!
( Eat, Sleep, Dive & Repeat!!)

Aan elke duik ging een duikbriefing vooraf. Daarin werd de stek en het onderwaterleven besproken. Ook werden de veiligheidsmaatregelen elke briefing op exact dezelfde manier herhaald (ik hoor Dennis het nog met z'n Zweedse accent vertellen...). Daarna kon de fun beginnen! Met zn allen naar het onderdek om daar onze equipment aan te doen. Daar werden we telkens bij geholpen door de 3 'boat guys'. Die hezen iedereen de bcd in en deden je vinnen om (ja we waren een stel verwende prinsesjes met z'n allen). Na de duik werd alles net zo makkelijk weer uit gedaan, schoongemaakt en opgeborgen (dat is pas relaxed duiken!!). Het enige wat we na afloop hoefden te doen, was de duik in ons logboek te schrijven en in het grote boek de namen van alle vissen opzoeken die we zojuist gespot hadden! Ook was er de mogelijkheid om in de Chill room een filmpje te kijken! Daar liet Deaw telkens aan het eind van de dag z'n zelfgemaakte filmpje van de dag zien. Smiddags zat ie de hele middag in z'n hokje te editten, om alles op tijd af te krijgen.

In totaal hebben we 14 prachtige duiken gemaakt. Elke duik was bijzonder op z'n eigen manier. Op de ene spot kwam je de meest bijzondere vissen tegen, terwijl de andere spot begroeid was met prachtig koraal. We hebben o.a. haaien, roggen, pufferfishes, Murenes, dolfijnen, water slangen, octopuses, barracudas, tunas, clownfishes ect gezien. Ook hebben we zij aan zij gevaren met een grote school dolfijnen!! Wat een prachtige dieren zijn dat zeg. Zulke mooie duiken heb ik nog nooit gemaakt (en ik vrees dat ik deze duiken moeilijk kan evenaren..!). Mijn favoriete duiken waren die bij Richelieux Rock, een pinnacle die zich midden in de zee bevind. Zo veel vissen heb ik nog nooit bij elkaar gezien! Voor ieder was er wel wat wils. Voor shar waren er talloze anemonen met clownfishes, paps heeft lekker foto's geschoten en een bijzondere ghost pipefish gevonden, moeders genoot van de manier waarop de grote scholen vis zich bewogen en ik probeerde zo veel mogelijk porcupine fishes te spotten (dat zijn van die gestekelde opblaasbare vissen).

Wat was dit een geweldige ervaring zeg! Prachtige duiken, leuke mensen, heerlijk eten, comfortabele boot, goede omstandigheden, blauwe lucht en een heleboel vissen!!! Paps en ik hebben onwijs veel foto's en filmpjes gemaakt van het onderwaterleven. Ook hebben we alle video's van Deaw gekocht. Die zijn zo onwijs mooi geworden, ik nodig iedereen uit om die bij ons te komen bekijken! Het is namelijk zo moeilijk om de onderwaterwereld en de vissen te beschrijven in woorden... Die moeten jullie echt op fotos en filmpjes zien!

Na 5 prachtige dagen, werden we weer opgepikt bij de pier. Savonds hebben we weer genoten van de thaise keuken: Pad Thai, stir fried chicken, Tom yam en een green curry! Na afloop een massage (die hadden we wel nodig na al die inspanningen op de boot..!!) en bij de jungle bar wat cocktails!

De volgende dag stond er een kookcursus op de planning! Die werd door onze eigen Vlaamse host en 2 thaise medewerkers verzorgd.

Het menu:
- Stir fried chicken met Cashew noten
- Tom Yam soep
- Pad Thai
- Green curry

Met z'n allen hebben we lekker lopen schillen, snijden, koken, wokken en decoreren, met 4 heerlijke maaltijden als resultaat! Twee gerechten aten we als lunch, de andere twee als diner. Ook zijn we nog even naar de lokale markt geweest. Hier lag lekker alles op grote tafels uitgestald: spartelende vissen, varlenshoofden en kippen ingewanden, ja dat was wel even zwaar op de maag!

Al met al hebben we wel gelachen om onze gastvrouw. Ze had een zwaar Vlaams accent, wat het voor ons soms erg moeilijk maakte om dr te verstaan. Ook begon ze soms uit het niets tegen zichzelf te praten! Het koken vond ze zelf ook erg leuk volgensmij, waardoor we soms hele stukken van het recept over konden slaan! (In haar enthousiasme sneed ze tijdens de uitleg zo iedereen z'n groenen, waardoor er voor ons niks meer te doen was!). Ook de komkommer werd op een rappe manier in sierlijke stukjes gesneden en op ons bordje gelegd... "T'is voor decoratie..". Taugé en knoflook werden "soyastokken en look" genoemd! Ach, we hebben er met z'n allen onwijs leuk om kunnen lachen en achteraf hebben we heerlijk gegeten!

Khao Sok National Park

De volgende ochtend zijn we met onze eigen gids, chauffeur en Minivan richting het nationale park van Khao Sok vertrokken. Onderweg zijn we gestopt bij een lokale markt om wat rond te kijken, fruit te proeven en een ijskoffie te drinken (shar en ik waren hier toevallig op de heenweg al gestopt). Ook zijn we bij een olifanten kamp en een monkey tempel gestopt (die hebben van ons een grote hoeveelheid bananen en nootjes ontvangen!). Achteraf was Shar even onnodig panisch over het feit dat ze misschien wel Rabiës had opgelopen bij de aapjes ( no worries, ze is nog niet aan het schuimbekken ;)).
Smiddags hebben we heerlijk geluncht in een zaakje naast de rivier. Ze hadden een onwijs lieve (en dikke) kat die erg blij was met onze aandacht. Ook kwamen er uit de bosjes ineens een otter en een soort luipaard/panter tevoorschijn. Beiden waren hun ouders op jonge leeftijd kwijt geraakt en werden nu door het personeel verzorgd. De otter was zo geinig aan het eten! Hij ging lekker op z'n zij liggen naast het bakje rijst en at als een echte Romein al smakkend z'n mondje leeg! De kleine panter was een beetje verlegen en hield daarom de gepaste afstand!

Na de lunch zijn we wezen Bamboo raften. Dit was heerlijk rustgevend, aangezien we vooruit geduwd werden door een mannetje achterop!! Halverwege een koffiebreak en na afloop nog even over de rubberplantage gelopen. Toen bracht de Minivan ons naar het Treehouse resort. Daar verbleven we in erg mooie kamers tussen de bladeren. Savonds een aantal potjes gepooled tegen paps en onze gids (die kon het overigens aardig goed!). Ook hebben we een aantal spelletjes klaverjassen gespeeld!

Sochtends hebben we een wandeling door het national park gemaakt. Onderweg zijn we apen, vogels, vogelspinnen en veel grote vliegende insecten tegengekomen (tot grote angst van shar). Wij hebben het laatste stukje hiken overgeslagen, maar papa moest nog even door van mams. Respect hoor!
Vanaf het park zijn we met de Minivan richting de pier in het meer vertrokken, waar er al een bootje op ons lag te wachten! Na een klein uurtje varen kwamen we aan bij ons volgende stulpje: drijvende bungalow midden op het meer! Omdat het laagseizoen is, kregen we beiden ons eigen huisje met balkon aan het water. In het frisse water konden we heerlijk relaxed bijkomen van de hike!
De overige huisjes waren bezet door Russische gezinnen, dus even vreesden we dat we moesten vechten voor ons eten bij het buffet! Gelukkig had onze gids, die het zelf ook niet zo op Russen en Chinezen had, al wat geregeld zodat we ons eigen eten geserveerd kregen!
Na het diner zijn we er nog met het bootje op uit gegaan om de zonsondergang te bekijken. Wat was dit prachtig zeg! In het midden van zo'n nationaal park, op het meer met niemand anders om je heen, de zon zien verdwijnen achter de bergen! (het geheugenkaartje in de camera zat na afloop een stuk voller!!).

Sochtends vroeg zijn we met de boot op zoek gegaan naar wildlife. We hebben een aantal roofvogels en een groep apen gespot. Tijdens het ontbijt werden we door de aanwezigheid van Gibbons verrast! Die slingerde, al brullend, vlak langs het bungalow platform door het bladerdek. Na het ontbijt zijn we met de boot wat dieper het park in gevaren om vanaf daar een jungle hike te maken. Tijdens het aapjes spotten kwam ik er achter dat er een bloedzuiger op m'n teen zat! Yikes!!! De vogelspinnen waren ook aanwezig.
Met een Bamboo raft zijn we naar het midden van een ander meer gevaren om een Cave van binnen te bezichtigen.
Na de hike werden onze inspanningen beloond met een koud ijsje! Op onze weg terug richting de pier hebben we als lunch, op een ander bungalow vlot, een grote gefrituurde vis gegeten!

Na een regenachtig boottochtje terug, zijn we met de Minivan weer naar onze vertrouwde bungalows in Khao Lak gebracht. Daar hebben we savonds bij een aardig mevrouwtje op de hoek gegeten en wat klaverjassen gespeeld. Langzaam maar zeker kregen shar en ik het steeds beter door! De volgende dag hebben we ook lekker gekaart, gegeten en nog wat over de markt gestruind.

De 27e zijn we vroeg met de Minivan richting Phuket airport vertrokken. Daarvandaan zouden we namelijk smiddags naar Kuala Lumpur, Maleisië, vliegen! Met onze laatste Thai bath hebben we tosti's en koffie bij de 7/11 gehaald. Eenmaal door de controle heen, hebben we wat dure luchtjes opgespoten en zijn de kaarten weer tevoorschijn gekomen!

Malaysia, here we come!!! Pap en Mam, Leon en Saar, bedankt voor deze geweldige weken. We hebben onwijs genoten van jullie gezelschap en alle geweldige activiteiten die we samen gedaan hebben!

1. Saar:
    12 mei 2017
    Oh heerlijk! We zijn weer even helemaal terug. Wij hebben net ook nog de duikfilmpjes bekeken dus zitten hier met een big smile!
    Geweldig hoe je alles hebt opgeschreven.
    Geniet nog even en op naar de volgende blog. xxx
  2. Suzan:
    13 mei 2017
    Terwijl ik je blog lees zie ik jullie foto's en video's voorbij komen. Wat schrijf je toch alsof wij er ook bij zijn.